#teachersgonnateach

Grammar – ik geef het met mijn ogen dicht 😉

Vorig weekend ging ik op zoek naar een spuitbus deo. Niet voor mezelf, maar voor één van mijn leerlingen. Nee, dat behoort eigenlijk niet tot mijn normale takenpakket. Nee, het gaat ook zeker niet over een leerling die een geurprobleem heeft. Maar toch was het nogal dringend.

Ik had namelijk vrijdag bijna haar volledige spuitbus leeggespoten in mijn klaslokaal. Nee, niet omdat het daar zo hard stonk. Nee, ook niet omdat ik zelf mijn deo vergeten was ’s morgens. Maar wel omdat ik soms nogal lomp kan zijn.

Ik was dus Engels aan het geven. Grammar. Call me crazy, maar ik geef dat dus kweeniehoegraag. Ik vind het oprecht leuk om die regeltjes uit te leggen en in een duidelijk schema te gieten en te zien in de ogen van de leerlingen dat ze mee zijn met de uitleg. Ik geef sowieso heel graag les, maar als ik grammar mag geven, dat zit er altijd nog dat beetje extra vuur in mij.

Zodus, nen helen uitleg over modal verbs vrijdag. Love it! En mijn leerlingen ook. Allez, dat wil ik graag geloven. Enfin, ik schrijf dus heel de rechterflap van het whiteboard vol met mijn blauwe bordstift. Die wel wat beter schreef dan normaal, precies. Want eigenlijk, zo’n whiteboard met stift, ik ben geen fan. Geef mij maar gewoon een krijtbord. Of een beamer, dat is ook altijd goed. Maar daar is het dus een whiteboard.

2/3 van mijn uitleg stond aan bord, de leerlingen waren mee, ik was enthousiast. Alles zat mee. En toen schreef ik een klein foutje en wou ik dat wegvegen met mijn vinger. Niks. Helemaal niks gebeurt er. Die letter blijft gewoon koppig staan. Ik snap het niet. O.M.G. Ik snap het plots. In mijn hand zit namelijk mijn blauwe alcoholstift. Die zo goed schrijft. Ook op een whiteboard dus. Maar uitvegen lukt net iets moeilijker. Of helemaal niet.

Enter mijn mini flesje deo. Ik heb bijna altijd een goed gevulde handtas bij. Pillekes, pleisters, zalfkes, deo. You name it, it’s in my bag. De deo werd dus bovengehaald om de alcoholstift te verwijderen. En dat trucje werkt echt. Beetje spuiten, wrijven met een droog doekje, en het is weg. Wel stom dat mijn bord helemaal vol stond en ik maar zo’n mini deo flesje had zitten.

Enter de deo van een van mijn leerlingen. Die het spul bijna volledig leeg moest spuiten op het bord. En ons bijna allemaal vergaste in the proces. Vandaar dus mijn zoektocht naar de deo vorige zaterdag. Haar merk heb ik niet gevonden, maar ze vond het wel lekker ruiken.

Veel kans dat dit een reeks wordt. Aangezien ik nogal vaak lompe dingen doe of zeg in de klas…

 

Deze maand doe ik mee aan een bloghop. Heel de maand kan je hier nog deelnemen aan de wedstrijd die erbij hoort. En zo verder hoppen naar andere bloggers. 

18 gedachten over “#teachersgonnateach

  1. Sigrid (Kat Kat Katoen)

    Hahahahaha, dat zullen de leerlingen ook geweldig gevonden hebben 🙂 Wat leuk om te lezen hoe je zo gepassioneerd Engelse grammatica geeft! Per toeval heb ik zelf een diploma regentaat Engels (toen gecombineerd met Plastische Opvoeding). Maar als pas afgestudeerde 21-jarige viel mijn eerste schooljaar dik tegen. Die pubers waren nogal ‘mondig’ en ik iets te ‘braaf’. Dus daarna ben ik uit het onderwijs gerold en nooit meer terug gegaan. Maar ik lees het graag, die verhalen. Denk alleen dat dat leerkracht zijn in je bloed moet zitten en misschien zit het niet helemaal in mijn bloed. Enfin, je zult nu in het vervolg wel even checken welke stift je vast hebt zeker? 😉 Haha!
    Groetjes en een fijne schoolweek gewenst,
    Sigrid

  2. Kaat

    Wij hebben smart boarden met aan de zijkanten whiteboarden. Standaard staat er een product voor wie zich vergist. Het gebeurt weinig maar toch …

    Het ergste is alcohol stift op het smartboard.

    Gelukkig krijgen wij alle stiften van school en zijn die nogal herkenbaar.

    Succes ! (Wordt erger in juni, gegarandeerd !)

  3. Melanie

    Episch! Kan me voorstellen dat je er op het moment zelf niet zo om moest lachen, maar hoe je het opschrijft is het voor de buitenwacht wel heel geestig. En schept een band, he, als er iets niet helemaal gaat zoals gepland 🙂

  4. Delphine

    Grammatica, dat gaf ik ook graag, tijdens mijn korte periode als leerkracht (zowel NL als EN).
    En die stommiteit heb ik gelukkig niet meegemaakt, maar zou zeker wel kunnen, mezelf kennende…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *